Google Website Translator Gadget

środa, 9 sierpnia 2023

A L' HÉROÏQUE POLOGNE

"Kilka dni temu udał mi się jeszcze jeden zakup. Ten zasługuje na osobny wpis. Więcej o nim za kilka dni."

No to do roboty. 

Medale, to margines moich numizmatycznych zainteresowań. Do niedawna miałem trzy - aluminiowy z 1929 roku, możecie go znać z okładki mojego katalogu monet II Rzeczpospolitej. 


Srebrny - medal mojego dziadka Adama. Stan fatalny, ślady czyszczenia ostrym proszkiem (popiół?), oderwane uszko, ale pamiątka rodzinna.  
Mosiądzowany cynk - medal Laszczki z 1917 roku Tadeusz Kościuszko "PIERWSZY KROK DO ZWYCIEZTWA - POZNAC SIE NA WŁASNEJ SILE". 
W 2007 roku wypatrzyłem go na eBayu i kupiłem bardzo tanio pod wpływem impulsu. Miałem też kupiony na tej samej zasadzie medal nagrodowy - był jednym z bohaterów wpisu z października 2011 roku. Już go nie mam, trafił w godne ręce.

Medal, któremu poświęcam dzisiejszy wpis też kupiłem na eBayu. Francuskim. Zawsze mi się podobał, więc dlaczego nie spróbować sił w licytacji. A nuż się uda. I się udało. 

Całkiem ładny egzemplarz, z jednym niewielkim obiciem na rancie. To częste w przypadku tych medali bo są duże i ciężkie. Każdy upadek na twardą powierzchnię musi spowodować uszkodzenie. 

A mój jest wyjątkowo ciężki. Przeszukanie archiwum OneBid odkrywa 9 egzemplarzy. Wagę i średnicę podano w ośmiu przypadkach.

Brąz, średnica 51 mm, waga 62,1 g.
Brąz, średnica 51,3 mm, waga 57,9 g.
Brąz, średnica 51.5 mm, waga 52.66 g.
Brąz, średnica 51,3 mm, waga 62 g.
Brąz, waga 59,80 g, średnica 51 mm.
Miedź, średnica 51 mm, waga 62.57 g.
Miedź, średnica 51 mm, waga 63,5 g.
Brąz, waga 51,27 g, średnica 51 mm.

Mamy niewielki rozrzut średnicy - od 51 mm do 51,5 mm i całkiem spory rozrzut wagi - od 51,27 g do 63,5 g. Dlaczego medale bite stemplami tak bardzo różnią się metrologią? 

Mój egzemplarz jeszcze bardziej odstaje wagą od średniej. 

Średnica 51,5 mm. 

Aukcyjne opisy z notowań zarejestrowanych na OneBid, jeżeli zawierają informacje o literaturze, zawsze podają "Czapski 3831 (R4)". Tymczasem u Czapskiego...  

Rysunek się zgadza. Przy okazji kolejny raz można się zachwycić pracą małżonki hrabiego. 

Z opisem jest gorzej.

Średnica się zgadza - 51,5 mm, waga niezupełnie - 68,1 g, ale największa różnica dotyczy metalu. Wszystkie notowania z OneBid to brąz lub miedź, a u Czapskiego mamy 🜇, czyli argentum. Srebro!!! Pisząc o egzemplarzach wybitych w stopach miedzi nie powinno się podawać, że to "Czapski 3831". Co najwyżej można pisać, że "rysunek jak Czapski 3831". A już w żadnym wypadku nie  wolno podawać stopnia rzadkości R4. Ten powinien dotyczyć odbitek w srebrze! Ale czy zna ktoś z Was jakieś notowania A L' HÉROÏQUE POLOGNE w srebrze? Ja trafiłem tylko na sztuki opisane "brąz srebrzony". 

U Czapskiego czytamy też "Médaille frappée par le Comité de Bruxelles.". Zgodnie z tym, w opisach aukcyjnych standardowo podaje się "Wybity nakładem Komitetu Brukselskiego "Bohaterskiej Polsce po Powstaniu Listopadowym". Mam co do tego pewne wątpliwości. Zarówno autor stempli, jak ikonografia awersu wskazują na Francję. Fakt, nie wyklucza to, że inicjatywa emisji narodziła się w Belgii, ale  w opisie egzemplarza przechowywanego w Luwrze też brak informacji o jakichkolwiek związkach medalu z Belgią. 

Ciekawa sprawa. Podrążę jeszcze ten temat.


12 komentarzy:

  1. Jak Pan wrzuci na acsearch "Czapski 3831" dostanie Pan 17 notowań medalu, w tym jednego posrebrzanego. Nie sprawdzałem, czy egzemplarze się nie powtarzają.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiem, sprawdzałem, są powtórzenia.

      Usuń
    2. Jak Pan zapyta o "Barré Polen" (też w wersji Poland/Pologne) będzie więcej egzemplarzy, ale chyba nic nie wnoszących do sprawy, a przynajmniej żadnego ewidentnie srebrnego. Pytanie, czy ten Czapskiego też nie był tylko srebrzony.

      Usuń
  2. Wysłałem zapytanie, czekam na odpowiedź.

    OdpowiedzUsuń
  3. Dzień dobry. Również jestem posiadaczem tego medalu. Średnica to 51,2 mm, waga 54,7 g. Trzy lata temu poszukiwałem źródeł pochodzenia tego medalu ponieważ również nie podobało mi się brukselskie pochodzenie. Udało mi się znaleźć trzy różne źródła, które pozwolę sobie zacytować. Pierwsze źródło to La Médaille Française aux XIXe siècle - Jean-Pierre Colligon, poz. 983. i krótki opis: " .... medal wybity na zlecenie polskiej emigracji we Francji, prawdopodobnie w roku 1832 w Paryżu. Na awersie: Francja (pod postacią Marianny w czapce fryzyjskiej - nieoficjalnego symbolu Francji) podtrzymuje ranną Polskę.". Drugie: "W pierwszych latach emigracji" Eustachy Januszkiewicz "W Lyonie znalazłem towarzystwo Bazar polonais wspierające Polaków; dostarcza im pieniędzy, odzieży, .... itd. Ułatwia wstęp do zakładów naukowych, zamierza nawet założyć Akademię Polską. Wybito medal na cześć Polski i napisano A l’héroique Pologne! а z drugiej strony Tu ne mourras pas, bodajby tak było." . I wreszcie trzecie: Małgorzata Dubrowska w opracowaniu "Powstanie listopadowe w medalach, medalionach, plakietach i odznakach" pisze : "Pamiątkowy medal z okazji rocznicy powstania listopadowego został wyemitowany w 1832 r. z inicjatywy towarzystwa „Bazar Polonais“. Jego autorem był francuski rzeźbiarz i medalista Jean Auguste Barre. Pewna liczba medali została wykonana w srebrze, ale większość jest z brązu. Awers ukazuje obraz dwóch kobiet symbolizujących Polskę i Francję, ...". Parę razy zwracałem uwagę wystawiającym wraz z podaniem źródeł, że medal jest wybity z dużym prawdopodobieństwem we Francji, jednak nie reagowali. Pozdrawiam i myślę , że chociaż trochę pomogłem

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, bardzo Pan pomógł. Pozostaje jeszcze kwestia metalu - czekam na odpowiedź od Czapskich.

      Usuń
  4. Widze, ze Otrzymal Pan pomoc co do medalu nie tylko tutaj, ale takze na forum TPZN. To cieszy, ze jeszcze mozna liczyc na bezinteresowna i fachowa pomoc od braci hobbystöw. Ale mam wrazenie, ze np. TPZN traci na rozpedzie. 15.08. zero wiadomosci !, a i te co sa w innych dniach , sa malo wymowne. Czyzby ilosc braci hobbystöw zmalala ? Co Pan n/t/t sadzi ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, otrzymałem pomoc z wielu źródeł. Za kilka dni coś więcej o tym napiszę.

      Wakacje proszę Pana, wakacje, a po wakacjach wszystko wróci do normy, TPZN też.

      Usuń
    2. Przedmówca nie doprecyzował, ale może tu nie chodzi tylko o okres wakacyjny. Forum kiedyś miało więcej wigoru, dyskusje były pogłebiane, treść uszczegóławiana. Obecnie dominuje trend tiktokowy instagramowy - nabywca robi przepiękną fotkę (co się oczywiście chwali), reszta komentuje wygląd, chwali myśliwego, czasem cenę, może bąknie coś o opisie numizmatu i idzie dalej, a właściwie czeka na kolejny temat z fotką. Scenariusz się powtarza. Oczywiście ocena ta nie dotyczy tylko wspomnianego wyżej forum, a jest odzwierciedleniem ogólnej tendencji - działalności powierzchwonej, szybkiej i nieskomplikowanej.

      Usuń
  5. Pana medal jest na aukcji coinsnet 3.09. nawet z pudelkiem i w calkiem niezlym stanie. Pozdrowienia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To nie mój medal, tylko medal taki jak mój. Mój leży w szufladzie, metr od krzesła, na którym teraz siedzę.
      To dość pospolity medal, żadne R4, i kupienie go nie jest zadaniem ani bardzo trudnym, ani kosztownym.
      Fakt, komplet z oryginalnym pudełkiem jest trudniejszy do zdobycia.

      Usuń

Z powodu narastającej aktywności botów reklamowych i innych trolli wprowadzam moderowanie komentarzy.

Printfriendly