Po opublikowaniu wpisu z 17 grudnia 2024 dostałem kilka próśb o napisanie czegoś więcej o maszynach redukcyjnych. Temat ciekawy, więc czemu nie...
Czy zastanawialiście się kiedyś, jak antyczni mistrzowie tworzyli kamee?
Do wykonywania tych miniaturowych rzeźb w kamieniach ozdobnych używano między innymi urządzeń przypominających popularne dziś wśród modelarzy miniszlifierki. Oczywiście napędzanych ręcznie, a nie elektrycznością. Frez umocowany na sztywnej osi wprawiał w ruch pomocnik rzeźbiarza posługując się łukiem, którego cięciwa oplatała tę oś. W początku XVIII w Rosjanin Andriej Nartow zmodyfikował te urządzenia wprowadzając napęd nożny, jak w późniejszych maszynach do szycia. Całkowicie niezależnie od Nartova, Belg Hulot w 1766 roku zbudował mechanizm ze stałym nożem i obracającym się wzorem (modelem) napędzany pedałem. Mercklein z mennicy paryskiej w roku 1767 zbudował maszynę działającą na tej samej zasadzie, której używano następnie w tej mennicy. Urządzenie to udoskonalił w roku 1820 Ambrose Wohlgemuth. Urządzenia te nie umożliwiały ani kopiowania rysunku z modelu ani tym bardziej zmainy jego rozmiarów. To stało się możliwe dopiero pod koniec XVIII w.
W 1788 roku Francuz, Jean Baptiste Barthélemy Dupeyrat (1759-1834) stworzył zaawansowaną maszynę która zyskała uznanie wśród francuskich rzemieślników i została zakupiona przez mennice Anglii (Soho i Royal Mints of England) oraz mennicę w Karlsruhe w Niemczech. Dupeyrat w swojej konstrukcji wykorzystał znaną od wieków zasadę działania pantografów służących do kopiowania rysunków.
Matthew Boulton, ojciec rewolucji przemysłowej, twórca napędu parowego i budowniczy mennicy w Soho, nabył jedną z maszyn Dupeyrata i wykonał kilka jej kopii. Jego partner i wynalazca silnika parowego, James Watt, używał ich w mennicy Soho, a po przejściu na emeryturę w 1804 r. wziął jedną z maszyn Dupeyrata i eksperymentował z nią, dodając ulepszenia aż do swojej śmierci w 1819 r.
Brytyjska Mennica Królewska również zakupiła maszynę Dupeyrata w roku 1819. W 1824 roku dodano w tej maszynie obrotowy frez.
Konstrukcję Dupeyrata modyfikował też inny Francuz, Charles-Marie de la Condamine (1701–1774). Jego pantograf wykorzystywał obracający się frez, taki jak we wcześniejszych konstrukcjach grawerskich.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Z powodu narastającej aktywności botów reklamowych i innych trolli wprowadzam moderowanie komentarzy.