Google Website Translator Gadget

wtorek, 4 sierpnia 2020

Czy da się przegapić rewolucję?

No, może tylko rewolucyjkę. Chociaż...

Kiedy 31 października 2013 r. Narodowy Bank Polski zawarł umowę z The Royal Mint na dostawę monet 1, 2 i 5 groszy ze zmienionego stopu i nowym awersem, to była rewolucja. 
Kiedy w roku 2017, po wygaśnięciu kontraktu z Anglikami, Mennica Polska rozpoczęła bicie monet o nominałach od 1 grosza do 1 złotego z nowym awersem, to była rewolucja. 

Czyż nie jest więc rewolucją kolejna zmiana, polegająca na zastąpieniu dla nominałów od 10 groszy do 1 złotego dotychczas stosowanych krążków miedzioniklowych (MN25) krążkami "...ze stali pokrytej miedzią i niklem..."? Czy dobrze rozumiem zapis na stronie NBP? Nie miedzioniklem, tylko właśnie stali pokrytej miedzią i niklem. 

Okazuje się, że przegapienie takiego wydarzenia jest możliwe nawet dla kolekcjonera monet obiegowych. Nie wiem, kiedy informacja pojawiła się na wskazanej wyżej stronie NBP. Jak zwykle, na początku roku sprawdziłem komunikat o wysokości nakładów poprzedniego rocznika i później już tam nie zaglądałem. Że coś się stało, wywnioskowałem z publikowanych w internecie wiadomości, a raczej próśb o wyjaśnienie powodów, dla których złotówki z datą 2020 są odrzucane przez większość automatów sprzedażnych. Obejrzałem moje monety z tego roku (wiem, przepraszam za brak aktualizacji katalogu sieciowego obiegówek III RP, zaległości naprawię) i nie zauważyłem żadnych rzucających się w oczy różnic, Teoretycznie  (patrz informacja NBP) powinny ważyć tyle samo, co z lat poprzednich, ale są trochę lżejsze. Największa różnica i prawdopodobna przyczyna braku możliwości płacenia nimi w automatach parkingowych, biletowych, kawowych itp. to ich własności magnetyczne. 

Wspomniałem, że nie odnotowałem, kiedy NBP poinformował o zmianie - poszukiwania informacji w źródle strony i w serwisie http://web.archive.org/ nie dały rezultatów. Ciekawe, co na to właściciele tych wszystkich automatów. Czy ich uprzedzano o planowanej zmianie, a jeśli tak, to z jakim wyprzedzeniem?

Jako że wakacje, dziś zdjęć monet nie będzie. Na monetach świat się nie kończy.




P.S. 12.8.2020

Sprawdziłem w ISAP. 
Nowy wzór monet został zadekretowany zarządzeniem NR 34/2019 Prezesa NBP
z dnia 12 grudnia 2019 r. w sprawie ustalenia wzorów, stopu, masy i wielkości emisji monet o wartości nominalnej 10 gr, 20 gr, 50 gr i 1 zł opublikowanym 18 grudnia 2019 r w Monitorze Polskim pod poz. 1188. 

3 komentarze:

  1. Wszystkie monety od 10 gr do 1 zł z rocznika 2020 przyciągane są przez magnes. Dwuzłotówki nie, czyli rdzeń pozostał miedzioniklowy. Ciekawe czy i tu nastąpi zmiana.

    OdpowiedzUsuń
  2. Może nie w temacie, ale czy na pierwszym zdjęciu to Grota Komonieckiego?
    Co do monet - użytkownicy różnych grup oraz forumowicze rejestrują coraz więcej destruktów menniczych. Czyżby słabsza kontrola jakości?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, to Grota Komonieckiego.
      A co to jest "kontrola jakości"?


      Żartowałem...

      Usuń

Z powodu narastającej aktywności botów reklamowych i innych trolli wprowadzam moderowanie komentarzy.

Printfriendly