Google Website Translator Gadget

sobota, 6 listopada 2021

Witryny Google - zmiany.

 Rzadko, bo rzadko, ale sprawdzam co jakiś czas moje strony internetowe hostowane w ramach witryn Google. Kilka dni temu zobaczyłem taki obrazek.


O tym, że Google planuje wdrożenie nowego mechanizmu tworzenia stron, czytałem już kilka lat temu. Pierwsze próby przejścia na nowy mechanizm dawały tak straszne rezultaty, że pozostawiłem wszystko w dotychczasowym stanie. Teraz sytuacja zmieniła się, bo jak widzicie, istotną częścią komunikatu jest zdanie "Możliwość edytowania jest wyłączona". Dokonywanie jakichkolwiek zmian w klasycznej wersji witryn stało się niemożliwe.

Cóż było robić. Kliknąłem w "Uaktualnij witrynę" - na początek na stronie reklamującej moje katalogi. Poszło całkiem nieźle. Trzeba oczywiście popracować nad formą, ale treść nie ucierpiała. Zaakceptowałem zmiany, rezultat możecie sprawdzić tutaj. Kolejno uaktualniałem pozostałe strony. Najpierw Felietony Numizmatyczne, później Królestwo Polskie 1835-1841 i w końcu Obiegowe monety III RP.

Wraz z narastaniem skomplikowania struktury stron, pogarszały się rezultaty. Z felietonami poszło całkiem dobrze. Musiałem tylko uaktualnić wstęp, bo straciły ważność wszystkie odnośniki do e-numizmatyki i oczywiście do cafe Allegro. Czeka mnie naturalnie likwidacja odnośników w treści felietonów, ale to praca z gatunku tych, których staram się unikać - nie dość, że żmudna, to nic nie wnosząca do treści.

Katalog monet zdawkowych Królestwa Polskiego z datami od 1835 do 1841 pozostał używalny. Pionowe menu po lewej stronie umożliwia dostęp do całej zawartości strony. Zniknęły odnośniki do ofert i notowań archiwalnych poszczególnych monet Forma oczywiście do poprawienia, ale póki co, da się z tego korzystać. 

Najgorzej został potraktowany katalog obiegówek III RP. Nie dość, że sam go zaniedbałem, zajęty pisaniem wersji książkowej, to konwersja bardzo utrudniła korzystanie z niego. Nawigację i dostęp do wszystkich treści zapewnia oczywiście menu, ale tym razem wylądowało ono na górze strony, co powoduje, że nie można utrzymywać jego gałęzi w rozwinięciu. 

Przeróbki wszędzie gdzie okażą się niezbędne, oczywiście wprowadzę, ale pewnie dopiero w przyszłym roku. Najpierw muszę doprowadzić do końca projekt tegoroczny, a czasu coraz mniej.

Nie udało mi się jeszcze ocenić wpływu konwersji na stopień wykorzystania przestrzeni na pliki oferowanej przez Google. Muszę się temu przyjrzeć i w razie potrzeby podjąć jakieś działania.


1 komentarz:

  1. Katalog monet zdawkowych KP powinien się doczekać wydania papierowego. Prywatnie uważam że jest to Pana najlepszy katalog
    Maciej Wierzchoń

    OdpowiedzUsuń

Z powodu narastającej aktywności botów reklamowych i innych trolli wprowadzam moderowanie komentarzy.

Printfriendly