Google Website Translator Gadget

piątek, 21 października 2011

Lektur ciąg dalszy

Z dużym opóźnieniem dotarł do mnie wczoraj drugi tegoroczny numer Biuletynu Numizmatycznego.

Swoją drogą, PTN znalazło "ciekawy" sposób na podratowanie swoich finansów. Pomimo zapisu na drugiej stronie okładki, brzmiącego "Kwartalnik Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Numizmatycznego" (podkreślenie moje), nie można kupić pojedynczych numerów! Miłe panie z ul. Jezuickiej poinformowały mnie, że to rocznik, tyle że wychodzący "na raty". Trudno. Interesował mnie tylko numer 2, a w rezultacie mam numery 1, 2 i 3, a 4 dostanę, gdy się ukaże.

Numer 2 interesował mnie szczególnie, bo wiedziałem, że ma się w nim ukazać tekst Pana Rafała Janke - polemika z moją "Chronologią dziesięciogroszówek Królestwa Polskiego z datą 1840".
Obszerny, dwunastostronicowy artykuł potwierdza moją negatywną ocenę chronologii zaproponowanej w 1981 r. przez A. Schmidta. Pan Janke, niezależnie od mojego spostrzeżenia opublikowanego w jednym z pierwszych wpisów na blogu, również dopatrzył się istnienia nie odnotowanego wcześniej wariantu wieńca na rewersie.
Słusznie też zwrócił uwagę na błędnie podane przez W. Terleckiego, ilości monet wybitych (a właściwie wydanych z mennicy) w poszczególnych latach. Bardziej wiarygodne są dane opublikowane w "Korpusie" Romanowa i zamieszczone w rękopisie dyrektora Puscha.

Nie to jest jednak najważniejsze.
Okazało się, że istnieje dokument z epoki, podający, w których latach mennica warszawska umieszczała kropki na monetach bilonowych. Dokumentem tym jest rękopis Karola Beyera stanowiący podstawę do "Skorowidza monet polskich od 1506 do 1824" wydanego w roku 1880. Beyer zapisał, że monety bez kropek bito w 1843, z kropką po roku w 1844, z kropką po groszy w 1845 i z kropką po nominale w 1846 r.
Moje analizy częściowo odbiegają od tych danych, ale robiłem je wyłącznie na podstawie znanych mi odmian i wariantów rysunku stempli, dodatkowo posiłkując się danymi o wysokości nakładów.
Opublikowanie notatki Beyera rozwiewa resztki tajemnicy. Będę więc musiał skorygować nieco informacje umieszczone na mojej stronie.

Na razie wprowadziłem na niej małe uzupełnienie dotyczące grosza z 1838 r.
Udało mi się kupić bardzo rzadka odmianę - ze starym typem awersu, na którym św. Jerzy przedstawiony jest w płaszczu narzuconym na zbroję, a orzeł ma szeroki ogon z dziewięciu piór.

Plage 249, Berezowski 684 
(wycena 12,00 zł - wyższa, niż na talary Poniatowskiego z lat 1794, 1795).

W grupie zdawkowych monet Królestwa Polskiego 1835-1841 mam jeszcze wiele luk, które systematycznie staram się zapełniać. Każdy taki nowy nabytek, to duża radość.

6 komentarzy:

  1. Czy często zdarzają się skrętki w przypadku monet z Królestwa Polskiego?Ostatnio nabyłem zestaw monet z tego okresu pośród których był 1 grosz 1839 rok (b/b).Rewers względem awersu jest skręcony o ok. 350 stopni(po przeciwległej stronie jedynki jest końcówka korony)

    OdpowiedzUsuń
  2. Destrukty (w tym skrętki) monet bitych w XIX w. w Warszawie są znacznie rzadsze od XX-wiecznych.

    OdpowiedzUsuń
  3. Oto zdjęcie http://vlep.pl/gl7ic6.jpg i od razu się poprawię bo pomyliłem strony:)W tym przypadku awers jest skrętką.I jeszcze dopytam przy okazji jak można wyczyścić taką monetę? http://vlep.pl/eyj9pb.jpg Czy ten osad na niej jest patyną?

    OdpowiedzUsuń
  4. Ewidentna skrętka. Rzadka, ale ze względu na słaby stan i niewielki kąt skręcenia nie oznacza to drastycznego wzrostu wartości.

    20-złotówkę można podratować kąpielą w profesjonalnym płynie do monet ze stopów miedziowych.

    OdpowiedzUsuń
  5. Powiem szczerze moneta leżała ponad pół roku na biurku i nie mogłem się zabrać do jej czyszczenia(właśnie nie chciałem używać płynu bo mam przykre doświadczenie:( ) Aż do dzisiejszego dnia.Podczas wyciągania 1-dno groszówki z kąpieli w oliwie(oczywiście to dzięki Panu stosuję ten sposób do czyszczenia monet "wykopkowych"), skapnęło mi trochę na tą 20-sto złotówkę.Widząc jaki przyniosło to efekt,wziąłem wacik,namoczyłem w oliwie i naniosłem na całą powierzchnię.Później tylko chusteczka i miękka szmatka.A oto efekt:http://vlep.pl/5gnhyl.jpg.A tu pokusiłem się wyczyścić drugą 20-sto złotówkę http://vlep.pl/ro1uw5.jpg.Jak Pan sądzi,może to być dobry sposób na czyszczenie takich monet?

    OdpowiedzUsuń
  6. Patrząc na to,że mam większość monet z takim nalotem,postanowiłem zrobić tak na dwóch kolejnych monetach(musiałem poeksperymentować na kolejnych,bo pewnie bym nie usnął;)).Oto rezultat:http://vlep.pl/yji8hv.jpg
    http://vlep.pl/mirdkb.jpg

    OdpowiedzUsuń

Printfriendly