Google Website Translator Gadget

niedziela, 6 marca 2016

Przedwiosenne nowości.

Zanim usunąłem z bloga nieefektywny system komentarzy Google+ zdążyłem zauważyć, że pod wpisem http://zbierajmymonety.blogspot.com/2016/02/szelag-litewski-z-roku-1624.html ktoś zapytał o powody twierdzenia, że opisanego szeląga wytłoczono na prasie walcowej i o rolę kropek widocznych na krążku poza rysunkiem.

Wszystko to opisałem już wcześniej, w roku 2012 we wpisie "Monety opowiadają o...".  Są wyjaśnienia, zdjęcia, poglądowe rysunki - zachęcam do lektury.

Mój zbiór kontrasygnowanych miedziaków Augusta III powiększył się o kolejnego "wycierucha".
Kontrmarka znana, interpretowana jako rysunek herbu Pogoń, wiązana z Czartoryskimi.
Soubisie-Bisier odnotował występowanie takiej kontrmarki na groszu Maksymiliana Emanuela Bawarskiego (1695).

A. Бойко-Гагарин przedstawił Pogoń nabitą troszkę inną puncą


znaną z występowania na groszach Augusta III (odnotowano 7 egzemplarzy). Dwa lata temu był na rynku egzemplarz z taką kontrmarką, niestety wtedy nie udało mi się go zdobyć. Mam tylko kilka zdjęć w archiwum.

Wyraźnie widać, że to nie to samo, co na najnowszym moim zakupie.

Jeszcze jedna monetka powiększyła mój zbiór w ostatnim tygodniu.
Powodem zainteresowania tą monetą jest szczególny wygląd liter tworzących znak mennicy. Malutkie M nabito bardzo wysoko, przez co rysunek stracił symetrię. Porównanie:

Taka drobna ciekawostka.

Pod koniec lutego odbyły się kolejne Toruńskie Warsztaty Numizmatyki Antycznej. Tym razem w Toruniu. Niestety wbrew wcześniejszym zamiarom nie mogłem wziąć w nich udziału, dlatego bardzo ucieszyła mnie inicjatywa warszawskiego oddziału PTN. Na razie dostępne są dwie części wykładu dr. Rakoczego - warto zobaczyć.

7 komentarzy:

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam, punca z Pogonia wiazana jest tez z Sanguszkami(?)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie natrafiłem na taką informację. Czy może Pani/Pan wskazać źródło?

      Usuń
    2. Pan...Dzis zakonczyla sie na allegro aukcja dwoch monet z takimi puncami i sprzedajacy atrybutowal je Sanguszkom. Wysle mu zapytanie. Pozdrawiam. Jacek M.

      Usuń
    3. Pan...Dzis zakonczyla sie na allegro aukcja dwoch monet z takimi puncami i sprzedajacy atrybutowal je Sanguszkom. Wysle mu zapytanie. Pozdrawiam. Jacek M.

      Usuń
  3. Witam Pana! Niedawno na allegro zakończyła się aukcja "grosz koronny August III Sas z puncą"(6103371732),czy może posiada Pan jakieś informacje na jej temat? Dziękuję i pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aukcja nie zakończyła się normalnie, tylko została zamknięta przed czasem. Miałem ustawiony limit, ale nie było okazji zalicytować.
      Na temat tej puncy niestety nic nie wiem.

      Usuń

Printfriendly