Google Website Translator Gadget

czwartek, 4 listopada 2010

PRL - 50 groszy 1978.

Po kilku dniach od wysłania pierwszych egzemplarzy specjalizowanego katalogu monet PRL zaczęły przychodzić listy z uwagami. Nic w tym dziwnego - nikt nie jest doskonały.
Największym, ewidentnym błędem było pominięcie 50-groszówki z rocznika 1987. Najpierw myślałem, że stronę zgubiła drukarnia, później okazało się, że to ja usunąłem przypadkowo tę stronę - prawdopodobnie przy okazji aktualizacji spisu treści.
Do tego doszły jeszcze drobne błędy redakcyjne i rzecz znacznie ważniejsza - wariant 50-groszówki z 1978 roku bez znaku mennicy. Wiadomość brzmiała tak:
Pierwsze pytanie związane z pańskim katalogiem. Pozycja 3.17.4. - 50gr/1978  bez znaku mennicy str.128. Pisze Pan, ze ta moneta na awersie: "skrzydła nie dotykają tułowia". Przejrzałem swoje zbiory łącznie z monetami "słabymi" i odnoszę wrażenie , że to pańska moneta jest rzadkością. W załączeniu skan mojej monety. W katalogu ewidentnie widać opisana "wadę" natomiast u mnie...
Zanim napisałem, że na 50-groszówkach z Kremnicy skrzydła nie dotykają tułowia, przejrzałem wszystkie monety z tego rocznika, jakie mam w domu (około pół kilograma) i na wszystkich był odstęp między tułowiem, a skrzydłami. Nie jest to więc rzadkość. Rzadkie nie są również monety ze skrzydłami dotykającymi tułowia. Bez trudu znalazłem takie egzemplarze na Allegro. Po kilku dniach dorwałem się do kilku kilogramów monet PRL (dublety znajomego) i też już mam:
Dlaczego nie trafiłem wcześniej na ten wariant? Przypuszczam, że w masówce, którą kiedyś kupiłem była zawartość woreczka kremnickich 50-groszówek wybitych jednym stemplem (jak to w menniczych woreczkach). Moneta pospolita, zmiany położenia znaku mennicy z oczywistych względów nie wchodziły w grę i tym sposobem lekceważenie doprowadziło do przegapienia czegoś ważnego.
Niestety, w pojemniku, który miałem okazję dokładnie przejrzeć nie było niewątpliwie rzadkiej odmiany monety z tego samego rocznika, tyle, że z warszawskiej mennicy (dolne zdjęcie).
Czy komuś z Was udało się zdobyć taką monetę?

12 komentarzy:

  1. Mi udało się zdobyć dwie takie monety. Są one bez różnic. Jedna z 1972 roku druga z 1975. Mam jeszcze w dodatku złotówkę z 1987 roku.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przypominam, że chodzi o 50 groszy z 1978 r. ze znakiem mennicy pochylonym w prawo i krojem dziewiątki w dacie, jak w roku 1977 i wcześniejszych. Roczniki, które Pan wymienił występują w jednej odmianie i są pospolite.

      Usuń
  2. Witam. Nie jestem pewien czy dobrze zrozumiałem? czy poszukuje pan 50 gr z 1978 bez znaku mennicy i z ogonkiem 9 wygiętym do góry? czy tych z drugiego zdjęcia z datami! , jeśli chodzi o te pierwsze to posiadam dwie takie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Poszukuję 50 groszy 1978 ze znakiem mennicy mocno pochylonym w prawo (ostatnie zdjęcie we wpisie, oznaczone literką B).

    OdpowiedzUsuń
  4. Mam 2 rozne odbicia monret

    OdpowiedzUsuń
  5. witam! posiadam 50 gr z 1987 bez znaku mennicy,zainteresowany pan nadal?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma takiej monety (50 groszy 1987 bez znaku mennicy).
      Poszukuję 50 groszy 1978 ze znakiem mennicy wyraźnie pochylonym w prawo (wariant B na zdjęciu).

      Usuń
  6. witam ! posiadan 50 gr 1978 bez znaku mannicy oraz ze znakiem pochylonym w prawo

    OdpowiedzUsuń
  7. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  8. witam posiadam taka monete jak na zdjeciu ,,B" zainteresowany pan?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę o dobre zdjęcia obu stron. Wystarczy kliknąć "Napisz do mnie" na górze strony.

      Usuń

Z powodu narastającej aktywności botów reklamowych i innych trolli wprowadzam moderowanie komentarzy.

Printfriendly