Google Website Translator Gadget

sobota, 4 lutego 2012

Niespodzianka.

Kilkakrotnie wspominałem, że od roku 2010 mennica zaczęła odświeżać rysunek rewersu niektórych nominałów. Pokazałem przykłady występowania "starego" i "nowego" rewersu w tym samym roczniku. W związku z tym bardzo uważnie oglądam wszystko, co wpadnie do mojej portmonetki, bo jest jeszcze kilka potencjalnych możliwości współistnienia różnych wariantów w ramach jednego rocznika. I wydawało mi się, że wszystko (prawie) jest już jasne.

Aż tu nagle - niespodzianka. 22 stycznia odebrałem e-mail, a w nim taki akapit:
Po przeczytaniu pana wpisu na blogu na temat nakładów monet obiegowych z 2011 roku coś mnie natchnęło i zacząłem porównywać swoje zapasy w poszukiwaniu monet 2 i 1 groszowych z 2011. I już na samym początku się zdziwiłem bo pierwsza 2 groszówka którą wziąłem do ręki miała litery słowa GROSZE takie jak na pozostałych monetach z nowymi rewersami. Zdziwiłem się jeszcze bardziej gdy okazało się że wszystkie monety 2 gr 2011 jakie mam mają też ten rewers. Zacząłem sprawdzać kolejne roczniki i okazało się że wszystkie 2 gr do roku 2005 mają taki właśnie rewers. Natomiast od rocznika 2004 w dół (do 1990) mają nieco inny, litery są grubsze a szczególnie widać to na oczku litery R w słowie groszy.
Sprawdziłem.
Rzeczywiście, kolega Bluefish ma rację. Różnice są subtelne, ale ewidentne.
Oczko w R, to jedno charakterystyczne miejsce. Mnie bardziej rzuca się w oczy zmiana kształtu litery O. Do roku 2004 widać "dużą" różnicę grubości litery - u góry (godz. 12) i u dołu (godz. 6) litera jest cienka, po bokach (godz. 3 i 9) litera jest grubsza. Od roku 2005 różnica grubości maleje.

Przejrzałem dublety - nie znalazłem "nowego" rewersu na roczniku 2004 i starszych, ani "starego" na roczniku 2005 i nowszych. Nie oznacza to oczywiście, że takich przypadków nie ma, oznacza natomiast, że przybyły kolejne dwie monety, które trzeba oglądać dokładniej.

Rzecz jasna, na nowo przypatrzyłem się jedno- i pięciogroszówkom. Jak na razie żadnych modyfikacji nie odnotowałem.

Pokazały się już obiegowe monety z rocznikiem 2012. Nie mam jeszcze żadnej, ale na pewno są w obiegu takie dziesięciogroszówki.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Z powodu narastającej aktywności botów reklamowych i innych trolli wprowadzam moderowanie komentarzy.

Printfriendly